Corona treft én redt horeca

GGD-coronateststraat in Heerhugowaard redding voor Stammis Horeca Verhuur, directeur ziet weer licht in de duisternis: ’Anders hadden we er waarschijnlijk de stekker uit moeten trekken’

Bron: NHD 22 oktober 2020 | Martijn Gijsbertsen

HEERHUGOWAARD


Stammis Horeca Verhuur in Heerhugowaard is voorlopig gered. Dat de GGD Hollands Noorden de helft van het bedrijfspand huurt om een coronateststraat in te richten, is een zegen. „Anders hadden we er aan het eind van het jaar waarschijnlijk de stekker uit moeten trekken.”

Ja, Arjan Groen ziet weer licht in de duisternis. Na een zware en gitzwarte periode, waarin de directeur/eigenaar van Stammis Horeca Verhuur de bedrijfsactiviteiten door de coronacrisis nagenoeg stil heeft zien vallen, is de kersverse GGD-deal een opsteker, een uitkomst.


Stilstand

„Dit is een van de schroefjes in de wand die ons helpen de vaste lasten enigszins af te dekken”, zegt hij. „Sinds half maart zijn wij door dat klotecorona plotseling tot vrijwel totale stilstand gekomen, halen amper tien procent van onze normale omzet. Door deze stap durf ik weer wat positiever naar de toekomst te kijken, hopen we de eindstreep oftewel het einde van deze crisis te halen. Zonder de GGD was dat zeker niet gelukt, had deze situatie vroeg of laat mogelijk tot bedrijfsbeëindiging geleid.”


Formule 1

Terwijl het de onderneming (’Van evenementententen tot theelepeltjes, we verhuren alles’) voor het coronatijdperk beslist voor de wind ging. Kermissen, feesten, horeca-evenementen, spullen van Stammis waren overal zichtbaar. Zelfs op de Olympische Spelen, tijdens Champions League-finales (voetbal) en de Formule 1 (autosport). „Heineken is een van onze grootste klanten, maar daar zitten ze ook in de stromende regen.”

De groei leidde tot nieuwbouw op industrieterrein De Vaandel in Heerhugowaard, waar in 2017 aan de Delta een gloednieuw magazijn van drieduizend vierkante meter met kantoorruimte erboven werd betrokken.

Hoe anders is het nu, nu de horeca gesloten zijn en er nagenoeg niks te verdienen valt. Stammis Horeca Verhuur doet al noodgedwongen een beroep op de NOW-regeling (tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid), maar die rijkssteun is onvoldoende om de loonkosten op te vangen.


Vuilniswagen

„Vandaar dat we al het personeel vanaf het begin ook hebben uitgeleend aan andere bedrijven”, vertelt Groen. De twaalf medewerkers gingen onder meer aan de slag als post- en pakketbezorger, op de vuilniswagen, bij een bollenkwekersbedrijf en als magazijnmedewerker.

„Noodgedwongen heb ik ons team pas gehalveerd, aflopende contracten niet verlengd. Dat doet heel veel pijn, want het zijn mensen op wie wij jaren hebben kunnen bouwen, die dag en nacht klaar stonden. Ondanks dat iedereen begrip heeft voor dat besluit, is dat verschrikkelijk zuur. Het doet afbreuk aan je bedrijf. Ja, je mag eerlijk weten dat ik het daar persoonlijk best moeilijk mee heb. Maar ja, de bank verlaagt de rente en aflossing van onze hypotheek helaas ook niet.”


Makelaar

De huurafspraken met de GGD, die op 2 november de coronateststraat opent, is bijzonder fortuinlijk tot stand gekomen. „Ik stond met mijn broer te praten, toen mijn neef (Edwin Groen, fietsenhandelaar; red.) kwam informeren hoe de vlag erbij hing. Hij zat ook met mijn situatie in zijn maag en adviseerde me een bevriende makelaar te bellen.”

Arjan Groen nam contact op met Bregman Makelaars, waarna vrijwel direct iemand van dat kantoor naar het bedrijfspand kwam kijken. „Nog geen anderhalf uur later werd ik gebeld dat de GGD op zoek was naar een geschikte locatie voor een teststraat tussen Alkmaar en Zwaag. Ze waren direct gecharmeerd van de plek en de mogelijkheden. Huren de helft van het gebouw en tweeduizend vierkante meter buitenterrein, zodat mensen met een afspraak voor een coronatest niet op de weg op hun beurt hoeven te wachten.”


Vreugdedansje

Groen is dolblij met de reddingsboei en heeft ook wel even een vreugdedansje gemaakt, toen het rond kwam. „Alles hangt van toevalligheden aan elkaar. Als ik niet langs mijn broer was gegaan, had mijn neef me niet geadviseerd die makelaar te bellen. Als ik dat niet meteen had gedaan, was de GGD nooit bij ons wezen kijken. Het heeft zo moeten zijn”, vermoedt hij.

„En weet je wat het mooie is? Zo lang zij het druk hebben met afnemen van testen, blijft het qua horecaverhuur rustig. Dus het bijt elkaar niet. Ja, dit is een geschenk. Het glas is weer half vol in plaats van dat ik met mijn vinger de bodem leeg lepel en die barst. Ja, de komst van de GGD scheelt een slok op een borrel, om maar in horecatermen te blijven. Er is weer licht aan het eind van de tunnel.”


Extra inrit

In het magazijn wordt ruimte vrijgemaakt om de teststraat in te kunnen richten. Er komt een extra inrit bij, zodat een drive-through kan worden gerealiseerd. „Barren, taps, alles gaat aan de kant. Tenten, tafels, andere spullen die de GGD nodig heeft, kunnen ze desgewenst via ons huren. We hebben genoeg staan. Het aanpassen van het pand is geen enkel probleem: normaal bouwen we complete festivalterreinen op, dus dit moet een koekje zijn.”

Hoewel de GGD-teststraat bij Stammis Horeca Verhuur pas volgende week open gaat, stond de eerste ’klant’ al voor de deur. „Een man wilde zich zonder afspraak laten testen. Nou, de protocollen zijn al een poosje bekend, heb ik hem verteld. Bel het landelijk nummer (0800-1202; red.) of regel het met de GGD via internet.”


Luisteren

Groen hoopt dat de wetenschap en de wereld corona snel onder de duim krijgen. „Iedereen ventileert overal zijn mening, vooral op social media. Nee, ik doe daar niet aan mee. Ben een van de vele kapiteins die langs de kade staat, omdat ik het niet kan sturen. Laat mensen vooral luisteren en de afgekondigde maatregelen in acht nemen. Dan waait het vanzelf een keer over, lijkt me. Ooit.”

De coronateststraat van de GGD Hollands Noorden in Heerhugowaard wordt de vijfde in Noord-Holland Noord. Er zijn al zulke faciliteiten in Alkmaar, Zwaag, Den Helder en op Texel. Medio november opent nog een zesde teststraat: in Opmeer.

 

__________________________________________

Van hittegolf naar tweede golf?


September 2020

Wat heeft het najaar voor ons in petto? Gaan we van hittegolf naar tweede golf? Voor menig ondernemer is de toekomst op korte termijn ongewis. Dat geldt natuurlijk met name in de Horeca, Leisure en Retail. Maar eigenlijk door alle branches en sectoren heen. In algemene zin is de toekomst minder voorspelbaar dan dat wij allemaal dachten dat hij was; pak ‘m beet een jaar geleden. Deze toegenomen onzekerheid is een gegeven voor iedere ondernemer en is ook een factor in tal van vastgoedbeslissingen en waarderingsvraagstukken waar wij op dagelijkse basis mee bezig zijn.

Een toename van onzekerheid leidt in de basis tot 2 simpele effecten: een kortere tijdshorizon bij beslissingen en grotere rekenkundige afwaardering van toekomstige kasstromen. Beide kunnen een grote impact hebben op vastgoedbeslissingen.

Grotere behoefte aan flexibiliteit

Een kortere tijdshorizon leidt uiteraard tot een grotere behoefte aan flexibiliteit. Waar het nog niet zo lang geleden heel normaal was een huurcontract af te sluiten voor 5 + 5 jaar is dat momenteel minder vanzelfsprekend. Op zich zijn veel verhuurders genegen om kortere huurcontracten af te sluiten, maar een relatief kort huurcontract verhoudt zich slecht tot een ingroeihuur of andere incentives. Daarnaast leidt een korte tijdhorizon ertoe dat het moeilijker is om investeringen voor gewenste aanpassingen aan een pand terug te verdienen. Dat geldt voor zowel verhuurder als huurder. Dit maakt het in sommige gevallen lastiger om met partijen tot elkaar te komen.

Risicofactor
Een belangrijk onderdeel van waarderen van bedrijfsmatig vastgoed is het inschatten van toekomstige kasstromen en deze “wegen” in de tijd met (onder andere) een risicofactor. Als de onzekerheid toeneemt dan stijgt deze factor, waardoor de netto contante waarde van de toekomstige kasstromen daalt. Een technisch verhaal, wat er kort gezegd op neer komt dat kopers bij een grotere onzekerheid minder willen betalen voor een toekomstige kasstroom. Dat heeft dus effect op de waarde van vastgoed.

Twee kanten
Twee logische conclusies uit het vorenstaande zouden zijn dat het aantal transacties afneemt én dat de prijzen dalen. En toch is dat niet overal het geval. De winkelhuurprijzen staan onder druk, maar er is nog steeds een tekort aan kwalitatief goede kantoren en bedrijfshallen in de regio. En zeer recent hebben wij een groot complex met bedrijfsruimte en kantoren aan mogen huren voor een partij die door de Corona-maatregelen meer ruimte voor haar personeel nodig had. En wij werken ook voor ondernemers die juist door de lockdown een grote omzetstijging hebben gezien.

Kortom, het beeld is diffuus en uitdagend. Wat het gaat worden? Ik weet het niet. Die hittegolf ligt inmiddels achter ons. Maar zijn we ook klaar voor een tweede golf?

__________________________________________

Recordaantal van 1,3 miljoen bezoeken in mei 2020 

Juni 2020

Na de intelligente lockdown lijkt de vraag naar commercieel vastgoed weer op gang te komen, zo blijkt uit recent onderzoek door Funda.

Agelopen mei werd fundainbusiness.nl ruim 1,3 miljoen keer bezocht. Een record. Maar niet voor alle typen commercieel vastgoed groeit de interesse en er zijn ook verschillen tussen de regio’s en de gevraagde metrages.

Begin dit jaar ging funda in business sterk van start, met ruim 1,2 miljoen bezoeken op het platform en objecten die ruim 3 miljoen keer werden bekeken. Deze positieve trend zette zich door totdat de coronacrisis roet in het eten gooide. Het aantal keer dat een kantoor, bedrijfsruimte of winkel werd bekeken daalde van 2,4 miljoen in januari tot 1,7 miljoen in april. Met de heftigste coronamaanden achter de rug volgt echter ook snel het herstel. In mei 2020 is funda in business populairder dan ooit met winkels, bedrijfsruimte en kantoren die 3,2 miljoen keer zijn bekeken. Dat is een stijging van 33% ten opzichte van voor de crisis in januari 2020.

Nog meer positieve cijfers: het aantal keer dat objecten op funda in business werden bekeken, lag in mei 88% hoger dan in april en 29% hoger dan voor de start van de coronacrisis. Ook het aantal contactaanvragen voor kantoren, bedrijfsruimte en winkels trok in mei ten opzichte van april met een stijging van 44% flink aan tot ruim 23.000 leads voor makelaars.

Dalende en stijgende interesse

In de crisismaand april daalde het aantal bekeken objecten ten opzichte van januari/februari voor zowel winkels (-41%) als kantoren (-36%) sterker dan het aantal bekeken objecten voor bedrijfsruimte (-23%). De gevolgen van de coronacrisis lijken voor de vraag naar bedrijfsruimtes dan ook minder groot. In mei is het aantal keer dat objecten werden bekeken voor winkels (+23%) en bedrijfsruimte (+41%) alweer veel hoger dan in januari/februari, waar dit effect voor kantoorruimte (+15%) wat minder groot is.

 

Grote kantoorruimte minder populair

We werken in Nederland nog steeds zo veel mogelijk thuis. Dit lijkt van invloed op de gewenste grootte van kantoren. Gemiddeld genomen lag het aantal bekeken objecten voor kantoorruimte in mei 2020 15% boven het niveau van januari/februari 2020. Echter, specifiek voor kantoren van 1000 m2 en groter lag dit nog 3% lager dan begin dit jaar.

De veranderde vraag wordt ook bevestigd door onderzoek onder 500 bezoekers van funda in business. 10% gaf aan dat de crisis aanleiding is voor het zoeken naar bedrijfshuisvesting. Daarbij is deze groep specifiek op zoek naar een kleinere, goedkopere ruimte met flexibelere voorwaarden. Van de overige respondenten zocht 60% ook voor de coronacrisis al naar andere bedrijfshuisvesting en is 30% erna gaan zoeken, maar is de coronacrisis geen aanleiding voor hun zoektocht.

 

Wat gebeurde er met de contactaanvragen?

Niet ieder bezoek aan een objectpagina leidt tot een contactaanvraag, of lead, voor een makelaar. Veel kijken leidt blijkbaar nog niet tot evenveel contact met een makelaar. Waar we in januari/februari gemiddeld zo’n 27.000 leads voor kantoren, bedrijfsruimte en winkels genereerden, daalde dit aantal in maart met 36%. In april lag het aantal leads zelfs nog iets lager, namelijk op 42% onder het niveau van januari/februari. In de drukke meimaand werden er 23.000 contactaanvragen gedaan. Nog steeds 13% minder dan in januari, maar met 50% meer dan in april is dit aantal leads duidelijk op de weg terug.

 

Regionaal beeld

Wij constateren bij Bergman Bedrijfsmakelaardij dat het regionale beeld niet significant afwijkt van het landelijke beeld wat naar voren komt uit het onderzoek van Funda. Er is sprake geweest van een duidelijke dip in zoekgedrag en contactaanvragen maar we zijn sterk op de weg terug en dat geeft de burger moed!

Bron: websitedata funda in business, vraagonderzoek onder bezoekers van funda in business. 

 

WvM
© Bregman Bedrijfsmakelaardij 2021  |  Sitemap  |  Privacyverklaring